lördag 13 februari 2010

Sjukt och friskt

För fjärde dagen i rad har yngsta dottern feber och ligger som i dvala insvept i sitt tjocka täcke, ömsom i sin säng, ömsom i kökssoffan, ömsom på en stol alldeles nära mig, var jag än befinner mig.

Idag har jag skurat ur ett kylskåp som nog hade fått TV4:s städtanter i Rent hus att baxna och utbrista "Gud i himmelens vilda parader! Har någon spytt här?". Det tog flera timmar att få ordning på eländet och hela tiden satt lilla feber-Felli på en stol alldeles nära och läste en bok.

Mellanpojken som repat sig nästan helt från sin långvariga förkylning spände på sig skidorna och rände iväg till farmor och farfar. Där fick han en tallrik korvsoppa innan han skidade hem igen. Jag tror att femtonåringar som tar sig för sådant - som har möjlighet att ta sig för sådant - mår rätt bra.

Stora O dammsög och skurade vardagsrummet innan hon piffade till sig och blev hämtad av sin pojkvän som köpt ny bil, en bil som är snäppet bättre än den gamla som ett antal gånger krävt starthjälp av "svärfar" Byggarn.

Byggarn är förresten sjukskriven för sin svullna och ömmande hand. Något hände under en golvläggning, tror han. Han har ätit penicillin mot eventuell infektion, och andra piller mot eventuell inflammation, kur efter kur, men inget hjälper. Blodproven visar dock inga tecken på reuma eller liknande. Bara att vänta, säger läkarna.

Just nu ligger vi alla (utom Stora O) utspillda i soffan och tittar på Melodifestivalen (gäsp...). Stearinljus, rökelse och indiskt te. Byggarn lutar sig mot mina ben. Jag är öm i kroppen efter dagsverket och inser att jag nog använder mina muskler mer här hemma än på jobbet där jag sitter vid datorn hela dagen. Men jag gillar mitt jobb!

Jag är frisk, men muskelsjuk. Muskelsjuk, men frisk. Peppar peppar.

Inga kommentarer: