fredag 26 februari 2010

Någon vill oss illa

Sunds kyrka

Sent i går kväll kastade någon in fem molotov-cocktails i S:ta Catharina kyrka i Hammarland. Fem! Det råder knappast någon tvekan om att förövaren hade för avsikt att bränna ner hela kyrkan. Vilken står näst på tur? Sunds kyrka? Eller min egen här i Finström? "Min egen", hör bara, jag som inte direkt gjort namn om mig att vara särskilt gudfruktig av mig. Men det här tar jag personligt. Det handlar inte bara om hotade historiska och religiösa värden eller påtafsad familjenostalgi när en kyrka attackeras, det är andra gränser som överträds. Någon vill oss illa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är någon som kränker (min)andras historia. Många förfäders stor ögonblick har förrättats i kyrkan (gudfruktiga eller ej). Hoppas innerligt att det inte händer igen och att de hittar den/de som gjorde det. Vi behöver ett svar på frågan, varför.

Nina/Stjärnkraft sa...

Trots min status som fullblodsateist och icke-tillhörig statskyrkan tycker jag att det här är ett sådant fruktansvärt övergrepp på ett utrymme som symboliserar så mycket för så många! Hur kan man - i dessa upplysta tider - får för sig att bränna ner en kyrka???

Isabella sa...

Anonym: Ja, du har rätt. Vi behöver få veta varför.

Stjärnkraft: Ja, visst är det ett sanslöst övergrepp, vad som än föranlett dådet. Hörde att ett par minderåriga flickor(!) är misstänkta. Man kan undra vad som drivit dem till denna vansinneshandling - om det är dom.

Unknown sa...

hemskt...

Isabella sa...

Ja, usch, obehagligt.