onsdag 24 februari 2010

Jan Troell - med blick för det väsentliga

Foto: DN

Jag älskar Jan Troells filmer! Hans bilder säger så mycket mer än dialogerna och är så levande att man kan känna dofterna i dem. Innan jul köpte jag Utvandrarna och Nybyggarna som jag inte sett sedan jag var barn. Först idag tog jag mig tiden att se dem. Så konstnärliga de är! Så känsliga, så brutala! Och nog är det en lyckosam förening att Jan Troell är både regissör och filmare i samma uppdrag. Han har en förmåga att fånga bilderna, ljuset, stämningen och det väsentliga i handlingen.

5 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Ah! Tack för en bra idé :o) Jag har inte sett filmatiseringarna av Vilhelms böcker sedan jag var barn jag heller, och minns att jag tyckte att Utvandrarna, Invandrarna, Hitvandrarna och Ditvandrarna var enastående tråkiga då när det begav sig. Det är nog hög tid att ge filmerna en ny chans, nu när man blivit jättevuxen ;o)

Isabella sa...

Haha! "Hitvandrarna och Ditvandrarna". Raskens är också bra, även om det inte är Jan Troell som filmat den. Mina ungar brukar beskärma sig över mig: "Du verkar älska filmer där folk förlorar sin 'bäste mjölkeko'". Jo. Men jag gillar Rocky också (i all hemlighet). Det blir jag också retad för. :-)

Nina/Stjärnkraft sa...

*ler*

Om vi nu ska avslöja våra innersta filmlaster, så måste jag med skammens rodnad färgande mina kinder erkänna att jag är ryyysligt svag för "Pretty Woman". HÖG feel good-faktor plus att Richard är så snygg att man nästan inte mäktar med det. Julia Roberts går förstås inte av för hackor hon heller, men Richard, Richard ...

Och då måste jag krypa till korset och tala om att jag gillar "Shall We Dance" också, och i det fallet är den japanska originalversionen mycket bättre. Fast i den är ju inte Riiichard med ;o(

Sean Connery och Richard Gere, det är karlar det! *flinar upp mig som en sprucken sopskyffel*

Isabella sa...

Nostalgi av det positiva slaget. :-) Skönt ibland med filmer där hjärnan får koppla bort. Amerikanska filmer tuggar allt åt en.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack