tisdag 16 februari 2010

De vises fötter och pekoralens vänner

Det krävs en speciell sorts litterärt intellekt som innefattar en stor dos humor för att starta sällskap som De vises fötter, Pollyannorna och Pekoralens vänner. Min mamma har vad som krävs. Och därtill den umgängeskrets som platsar i dessa sällskap.

När Pekoralens vänner sms:ar till varandra gör de det med avsiktlig lyrisk pekoral, vilket inte är det lättaste. Jag har försökt, men blivit underkänd. Pekoralen ska vara så högtravande och pretentiös i sitt språk att den därför blir komisk.

10 kommentarer:

Pennelina sa...

Härligt! Kram till er alla :-)

Isebell Novell sa...

Har man sett!
Min forna lärarinna!
Under yllehatt finns mycket vett
och en vacker kvinna.

Svårt det där... men hon måste ge godkänt!
Jag smörade ju för tusan. ;)

Spöket :D

Isabella sa...

Pennelina: Kram!

Isebell Novell: Jomenvisst! Den borde hon falla för! Ett klassiskt ABAB-rim. Men jag misstänker att hon även till dig skulle säga: "Tyvärr. För bra för att vara pekoral."

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Bedårande: jag ber.... och krafsar med foten:)

Isebell Novell sa...

Sablars! Ett grötrim således. :D

Isabella sa...

Eivor: Haha! Ack o ve! Denna ödmjukhet.

Isebell Novell: Ack nej, o nej! Grötrim torde vara av simplaste AA- eller möjligen AABB-rim.

Anonym sa...

Jag tror att Säljis skulle ha platsat. Dessa skrev han på 70-talet:
"Det är mosit
om dom river socis
Självstyrelsegården och Arken
tar Österhamnen marken"

"Hylla din mor
de hon som har gjort dej stor
Köp inget dyrt smycke
Köp överhuvudtaget ej så mycke ..."
Hälsningar IV

Isabella sa...

IV: Haha! Perfekta! En RIKTIG pekoralist. Har du klippt dem ur tidningen på 70-talet?

Anonym sa...

Ja, jag har sparat några. Du kan få en kopia om du vill. IV

Isabella sa...

Gärna! Det vore kul att få visa dem för mamma och Pekoralens vänner. :-)