söndag 31 januari 2010

Kvinnligt tuttinutt

Jag beklagade mig för en vän att maken ständigt stjäl mina hammare och skruvmejslar så att jag är utan när jag behöver. Han som är yrkesbyggare borde ju ha en egen uppsättning funktionsdugliga verktyg nära tillhands.

Vännen föreslog att jag skulle skaffa såna där rosa hammare med blommor och hjärtan på, då skulle nog maken låta dem vara ifred. Men jag känner Byggarn. Om hammaren höll någorlunda kvalitet skulle han inte bry sig om lite rosa tuttinutt.

Men det skulle jag. Jag vägrar ha tuttinuttiga verktyg för att jag är kvinna!

9 kommentarer:

Pennelina sa...

He he. Jag skulle inte bry mig alls, bara den låg i rätt låda då jag behövde den :-)

Kram!

Isebell Novell sa...

Tyvärr går diskussionerna högt i vårt hus om var förvunna verktyg är.
Det kan bli så med unga män i huset.
Jag var ändå glad när jag lyckades hitta en kraftig nypa igår.
Jag slet skinnet av två lakar och detta verktyg är oundbärligt då.
Denna fisk är det inte många som sätter i sin mun. Jag fick välja fiskar ur en balja full med dessa slemdjur. Med en fiskardotters kännande blick tog jag två... som naturligtvis hade rom.
Lakrom = kaviar = fest!

anpe sa...

Dom där tuttinuttiga verktygen är helt värdelösa. Som tjej (undantaget ryska kulstöterskor då, typ) ska man ha en rejäl hammare så man får tyngd i slagen!

Fast problemet är bekant, hade en uppsättning schyssta verktyg när jag gifte mig, men när jag nuförtiden frågar efter min hammare eller "miljonärstång" (polygrip) ser maken helt oförstående ut: "Du har väl aldrig haft nån..."

Isabella sa...

Pennelina: Fast de verkar vara så klena de där hammarna (hamrarna?).

Isebell Novell: VI ÄTER LAKE! Byggarn brukar laga stuvad lake. Eller "laka" som man säger på Åland. Gott! :-)

Anpe: Precis vad jag gissade! Och visst behöver man tyngd i hammaren om man inte ska behöva slå som en dåre.

En polygrip? Är det typ leatherman?

Isabella sa...

Anpe: Ok, nu vet jag vad en polygrip är! Tack Wikipedia! :-)

Isebell Novell sa...

"Det fryser och isen blir hård som stål
på viken i ryssjornas vakar."
I morgon, min vän, går jag ut och slår hål
och bringar dig bukiga lakar.

Erik Axel Karlfeldt

Spöket

Anonym sa...

"Det fryser och isen blir hård som stål
på viken i ryssjornas vakar."
I morgon, min vän, går jag ut och slår hål
och bringar dig bukiga lakar.

Erik Axel Karlfeldt

Spöket

Pennelina sa...

Men de fungerar säkert bättre att hamra med än en skiftnyckel ;-)

Kram!

Isabella sa...

Spöket: Åh, härligt med en lakvers av Karlfeldt i bloggen! Tack!

Pennelina: Ja, garanterat. Och så är de ju faktiskt lite fina... Kram!