onsdag 6 januari 2010

Tankar vid elden

För första gången på flera år har vintern kopplat ett hårt grepp om Åland. Det är tyst och mjukt omkring oss. Vackert. Och lite farligt. Kylan sägs vara av det slag som angriper tår och fingrar - utan att vi märker det. Märkligt hur obekant kylan blivit för oss. Och det obekanta är som ni vet farligt.

00-talets sista år blev tungt. Inte misslyckat. Inte dåligt. Inte kärlekslöst. Bara väldigt tungt och jobbigt. Stunderna, de där då man kopplar bort allt utanför och bara är, blev för få. Jag måste hitta nya strategier, så jag orkar bättre. Så jag hinner med allt jag vill, inte bara det jag måste och borde.

00-talets sista år slutade med död. År 2010 började med begravning. Men jag vet att det stundar även annat framöver. Födelse och dop. Bröllop med tillhörande möhippa. Spelningar med Ulvens Döttrar. En resa till Frankrike.

Ändå. Det gjorde lite ont att börja fylla i en alldeles tom och ren kalender idag.

4 kommentarer:

Isebell Novell sa...

Jag beklagar att ni haft dödsfall på "nära håll". Tungt sådant där.
Ja, nu gäller det att ha ved inne.
Isarna lägger lock och tjälen blir mer än lovligt tjock. Vi har en lång vår att vänta, kan man misstänka.
Hoppas du får ett bra år.
övrigt... UD:s cd är slut överallt :C

Mia sa...

Men om du fyller kalender med roliga saker och sådant du tycker om?? DET om nåt är väl att leva livet?!

Anonym sa...

Såhär är det för alla.
Livets gång.

Man kan bara hoppas slippa diverse eländen, men ramlar de över en måste de ändå hanteras.

Isabella sa...

Isebell: Hoppas att du också får ett bra år. Mitt hopp börjar återvända. Förresten, fler skivor kommer snart. Det är andra gången de sålt slut.

Mia: Jo, det mesta jag har i kalendern brukar vara roliga saker, men även sådant kan hopa sig och bli för mycket ibland. Men nu ser jag fram emot allt möjligt igen.

Anonym: Visst är det så.