söndag 17 januari 2010

Flyga fritt

Vår äldsta älskling, Stora O, blir myndig i morgon. Myndig. Jag förstår det inte riktigt. Hon får ta körkort. Hon får dricka vin. Hon får fatta sina egna beslut i livet. Hon får rösta. Jag förstår det inte. Nyss var det jag. Nu är det mitt barn.

Vi firade henne redan idag eftersom hon brukar sitta på bussen till skolan när vi andra stiger upp. Hennes pojkvän sedan drygt tre år, B, smög ner till oss på morgonen för att vara med och sjunga för henne. På brickan fanns stearinljus, te, färskpressad apelsinjuice, mackor med hummer- och krabbost, och presenter.

Felli hade skrivit en sång och en saga som på ett humoristiskt och gripande sätt fångade storasysters personlighet och läge i livet. Sagan slutade ungefär så här: "... och lika fritt flög Stora O ut i världen".

I det sista paketet Stora O öppnade fann hon nycklarna till sin länge efterlängtade pärla.

6 kommentarer:

Mia sa...

Så vacker hon är din dotter! Är det inte härligt att boets första fågel flyger på egna vingar? Det är ju det som enligt mig är föräldraskapets kärna, att fostra sina barn till självständiga individer. Grattis till er båda!

Isabella sa...

Jo, visst känns det bra på samma gång. Även om det gått lite väl fort. Tack! :-)

Pennelina sa...

Härligt! Gratulerar :-)

Kram från Pennelina

Isabella sa...

Tack! :-) Jag vidarebefordrar. Kram!

Unknown sa...

barn som blir stora... kroppsligt, intellektuellt, själsligt...
det är dubbelt, det är det ju...
men nog mest härligt ändå

Isabella sa...

Men verkligast blir det nog när de flyttar hemifrån. Usch, vad jobbigt att tänka på...