söndag 29 november 2009

Mental kroppskontakt

Just nu ligger jag och lyssnar på Thåström (Litet testamente) och funderar på tonåringarna, hur man behåller kroppskontakten med dem. Det blir ju inte så mycket gos i soffan, trösta gråt eller sitta famnen längre. De är ibland som stora skuggor, lätt bekanta, som fläktar förbi, på väg nånstans.

Men jag har mina knep, tar tillfällena i akt. När pojken behöver hjälp med halsduken inför den kyliga moppeturen, då pysslar jag lite extra noga. Och när han kommer tillbaka värmer jag kalla händer. När dottern fått nåt i ögat, då tittar jag lite extra noga, vänder ansiktet mot ljuset, petar försiktigt. Verkar hon febrig känner jag länge på kinder och panna. Ibland tigger jag till mig lite massage - och betalar tillbaka med massage. Funkar bra. Liksom tumbrottning! Har ni testat det? Kul! (Har slutat bryta arm av förekommen anledning.)

För övrigt får man satsa på mental kroppskontakt, typ "Hur mår du? Hur är det med magen/huvudet? Har du tagit värktablett?" Och de klassiska "Har du ätit tillräckligt?" och "Har du tillräckligt med kläder på dig?" Tjatigt, visst, men kärleksfullt.

Samtidigt gäller det att veta när man ska "back off". Då får man grabba tag i tioåringen, krama henne hårt och intala sig själv att det är jättelångt kvar tills hon blir tonåring.

11 kommentarer:

ms sa...

Alltför väl igenkännande ;-) men efter några år så kommer kontaktsökandet tillbaka. Thank god!

Katarina Gäddnäs sa...

Vet du Cockie, tänk att din blogg är gratis och receptfri, nåt så fint och mjukt och klokt (och rivigt när det behövs). Läste ikapp mig idag och njöt varje sekund. Kraaam!

Jeanette sa...

Är ett nöje att följa med din blogg. Som tonårsförälder känner man så igen sig när man läser vad du skriver, så man kan ej låta bli att dra på munnen...:)

Susy sa...

Jag har redan nu svårt att lura till mej kramar från gudsonen och han är bara 10 år, men plötsligt händer det :)

Isabella sa...

Matti: Thank god! :-)

Kat: Oj, vad fint sagt! Tack! Kram ti dej å!

Jeanette: Skönt att höra att det finns fler... Tack! :-)

Susy: Jo, nog har jag börjat tyda tecknen även hos tioåringen. Snart får man nog "back off" från henne också. :-) Hoppas du piggnat i efter din envisa förkylning.

Anonym sa...

Tack för tipsen !

Anonym sa...

Tack för tipsen !

Marie-Louise sa...

Så igenkännande. Man får passa på att krama åttaåringen.

Isabella sa...

Anonym: Varsågod! :-)
Anonym: Varsågod! :-)

Marie-Louise: Jo, det blir nog så för de flesta. :-)

Lise-Lott sa...

För trötta tonåringar är det aldrig fel med massage, funkar för alla tror jag

Isabella sa...

Ja, det är så enkelt. Och så verkningsfullt. :-)