tisdag 24 november 2009

Det tredje barnet

Jag trodde jag kunde det där med barn när trean kom. Men det gjorde jag inte. Plötsligt fick jag tänka om. Det var en helt ny värld som öppnade sig då denna personlighet tog plats i familjen, en personlighet med annorlunda tankar och känslor. Mycket av allt. Väldigt mycket! Empati. Fantasi. Intelligens. Humor. Och kärlek. Väldigt mycket kärlek. Nästan för mycket. Tunga bördor vilar på denna flickas axlar.

"Hjärtat var en gång ditt eget" var hennes bidrag till lokaltidningens sexordsnovelltävling. Men författare vill hon inte bli. Kanske veterinär.

Nu blir hon äntligen tio år. Grattis, älskade unge!

4 kommentarer:

Isebell Novell sa...

Kanske lik mamma va? :-)
Imponerande att hon kunde bilda en så tankvärd "sexordsmening" och bara vara (då) 9 år.
Kanske du var hemma och bakade när jag körde förbi ert hus nu i kväll?

Isabella sa...

Nja, inte riktigt som mamma, hon brås nog mer på mormor. :-) Och när du körde förbi vårt hus öppnade jag påsen med djupfrysta bullar - alldeles själv.

Anonym sa...

vilken alldeles alldeles underbar bild på en, vad det verkar alldeles underbar unge med den där närvaron som är så få förunnat att leva och streta med...

mano

Isabella sa...

Jo, den syns nog på bilden, den där närvaron hon lever och kämpar med.