torsdag 20 augusti 2009

Den bästa av svärfäder

Min svärfar försöker nå upp till minst hundra simturer per sommar. Än har han inte nått riktigt ända fram denna sommar, men han jobbar på det. Idag simmade han två gånger, med ett parti patience på bryggan emellan.

Annars bär han långkalsonger nästan året runt min svärfar. Och hittar han inte sin mössa tar han svärmors cykelsadelöverdrag. Bara man håller värmen, säger han.

När svärfar spelar fotboll med barnbarnen på gräsmattan är han Charlie Chaplin. Men inne i huset har han ett helt skåp fyllt med fotbollspriser, pokaler och hyllande tidningsartiklar från en svunnen tid. En tid han aldrig pratar om. Men alla vet ändå.

Min svärfar kommer med ved, klipper vår gräsmatta och sticker alltför ofta fickpengar till barnbarnen. När jag fyllde år skrev han "en finstämd dikt", som han kallade det, på presentkortet. "Du är bäst!" stod det, knappt tydbart.

Till sin egen födelsedag önskade han sig en flaska Vademecum! Han är en tok! En genomgod knäppgök!

Svärfar, du är värd så mycket mer, du är värd minst två flaskor Vademecum!

Du är bäst!

5 kommentarer:

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Va gulligt! Och behovet av Vademecum ökar definitivt med året:)

Jeanette sa...

Ler när jag läser din beskrivning av min f.d. granne. Ser honom framför mig :)

Unknown sa...

känner ju inte honom personligen, även om vi bott ett tag i samma by och jag gått i samma klass som hans son... (den andra...)
men vet att han är så där åländskt originell...

härlig beskrivning!

Isabella sa...

Eivor: Ja, säkert. :-)

Jeanette: Han är sig lik. :-)

Manotanten: Ingen av sönerna liknar honom särskilt mycket till sättet. Även om den ena sonen (den andra) är något av ett original han också. :-)

Matti sa...

Åh... Kärlek & Lek!