fredag 14 augusti 2009

Ansikte mot ansikte med sin fördom

I kväll under Kulturnatten kan man låna levande böcker på stadsbiblioteket, böcker som blöder och andas, alltså människor som representerar samhällsgrupper som på något sätt är utsatta för eller blir bemötta med fördomar, diskriminering, stereotypa uppfattningar eller rasism.

Alla som besöker stadsbibban har möjlighet att låna en levande bok för en diskussionsstund. Boktitlar man har är bland annat feminist, gay, förälder till missbrukare, ung mamma och finne. Boken berättar om sig själv och läsaren har chansen att ställa frågor.

Idén är så god. Jag skulle gärna låna en finne till exempel. Kanske mest för att få träna upp min finska. Men jag undrar ändå om man når rätt målgrupp med projektet. Jag undrar om de människor som mest behöver det verkligen vågar komma och möta sin fördom ansikte mot ansikte.

Eller är jag fördomsfull...?

Bilden: En läkare och en kyrkvärd i min nära vänkrets. Ej för utlåning.

5 kommentarer:

Matti sa...

Alldeles, alldeles underbart grepp...

Unknown sa...

Ja, verkligen en alldeles, alldeles underbar ide!
Och tänk vad många fördomar det finns om finnar...

Isabella sa...

Matti: Ja, toppenbra! Man har gjort det förut, men jag minns inte hur det utfallit. Ska bli intressant att läsa i lokalpressen på måndag.

Manotanten: Finnar? Menar du de där fåordiga fyllbultarna som bär puukko, färgglada sportdräkter och som bastar ihjäl vem som helst...

Lise-Lott sa...

Det blev faktiskt väldigt lyckat, jag hade MINA fördomar om att knappt någon skulle våga låna böckerna men se tji fick jag.

Isabella sa...

Vad roligt! Men vet ni om det verkligen var folk med fördomar som lånade? Eller var det bara filosofer och filantroper? ;-)