söndag 8 februari 2009

Karaktärer i Mumindalen

Bild: Tove Jansson

Dagens diskussion vid middagsbordet:
Vilken karaktär i Mumindalen är du?

Byggarn - Snusmumriken
Lugn och harmonisk. Utemänniska. Röker. Spelar munspel. Drar sig undan i ensamheten ibland.
Stora O - Lilla My
Liten och rapp. Har nära till ilskan, men är rejäl och rättvis. Tolerant. En bra vän.
Mellanpojken - Stinky
Dyker upp där man minst anar det och knaprar på nånting som är ditt. Sprider en lätt odör. Har problem med frisyren, men bryr sig inte.
Felli - Knyttet
Behöver tröst ibland. Oroar sig för världens faror, men hittar sitt mod när ett litet Skrutt behöver hjälp.
Jag - Tootikki
Den trygga. Som iakttar. Den man vänder sig till med sina frågor. Går i samma - bekväma - kläder hela tiden.

Vem är du i Mumindalen?

11 kommentarer:

Edit sa...

Just nu känner jag mig som någon av de där hariga och veliga små djuren som kommer till julgranen medan muminfamiljen väntar på julen.

Isabella sa...

Är det Tofslan och Vifslan? F.ö. känner jag mig mer som Mymlan, men blev nedröstad...

Anonym sa...

Jag är filifjonkan EFTER att hon blev hängande utanför sitt fönster vid fönsterputsningen. Ett nervknippe alltså.

Anonym sa...

Knyttet?
Är det en Mumin-figur..
eller hämtad från en annan saga?
Har ingen vidare koll på Toves bokstäver..

Om trösta-Knyttet finns just mellan ett par Muminpärmar...

Ja, då är jag Knyttet!

(samma frisyr & lika blåögt naiv)

Anonym sa...

Alltså som Mumin självt...

Isabella sa...

Poetcarina: Det är lätt att bli ett nervknippe om man blir hängande utanför ett fönster.

Matti: Knyttet bor nog nånstans i Mumindalen, för där finns både hemuler, filifjonkor, mymlor och mårror. :-)

Anonym sa...

Jag är Muminmamman.
Jag känner mig ofta förberedd inför katastrofter.
Allt jag behöver finns i min väska.

Konstigt det där med karaktärer. Inte är jag ju ANNARS som en högbröstad och stor morsa?...
IV

Isabella sa...

Ja, du är nog muminmamman! Sådär klok och samlad. Tolerant. Och krasst rolig!

Anonym sa...

Det här är roligt. Vi brukar jämföra hemma med olika sagofigurer och diskutera karaktärer. Mumin är en stor favorit hos mig. Men konstaterar att jag är nog muminmamman. Lugn och ser till att alla får något i magen. Endera ringa till byns busar och ger dem en överbliven smörgåstårta eller så kan man baka mockarutor för att skicka med sonens kompis när han åker till skolan i Sverige.

Isabella sa...

Ja, du verkar vara en riktig muminmamma!

Sofia i London sa...

tootikki är fett butch