onsdag 4 februari 2009

Diagnos stressade tänder

Det var åtta år sedan jag sist var till tandläkaren och kollade mina tänder, så jag var beredd på vilken dom som helst idag. Trodde jag. Diagnosen blev - stressade tänder. Stressade tänder?! Jag hade ingen aning om att tänder kunde bli stressade.

Vissa av mina tänder hade enligt tandläkaren hopdragna nerver och synliga tandhalsar. Förstår ni? Mina gaddar blottar strupen! Varför det? Vill de dö? Eller bara visa sin underkastelse?

Och vad kan jag göra för att mina tänder ska bli lugna och harmoniska igen? Spela klassisk musik för dem? Ge dem ledigt resten av dagen och låta dem gå på spa?

Lite sur blir jag på dem. Här undviker jag sorgfälligt godis, citrusfrukter, läsk och juice. Vad får jag för det? Jo, ihållande ilningar så fort jag dricker nåt kallt eller varmt. De vet inte hur bra de har det, de jäklarna.

Det blev ordination smörj. Smörj med tandkräm som ska impregnera tandemaljen över natten. Få se om den medicinen "biter".

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kom ihåg att ta ur tandborsten ur munnen innan du somnar. Annars har du den som hårspänne i nacken på jobbet imorgon.

Isabella sa...

Oa schäjjer gu ... Zzz ... Oa gå kangboschkeng? Zzzz ...

Anonym sa...

uschja, såndärna stressade tänder har jag också :( Gnisslar / pressar du också? Detdär med att smörja med tandkräm måste jag testa dårå... Just ang tänder kunde man faktiskt lämna in några kvalitetsförbättringstips till gud *funderarvidare*

Isabella sa...

Jag vet inte om jag gnisslar och pressar, men eftersom jag hade synliga tandhalsar rekommanderade hon att jag inte skulle skölja bort tandkrämen när jag borstat tänderna. Inget kul... Och så kunde jag ta en klick och smörja direkt på den tanden som bråkat.

Jo, faktiskt! Gud kunde gärna vidta några kvalitetsförbättrande åtgärder när det gäller människans tänder.