lördag 26 juni 2010

Midsommar hemma i byn

På bilden: Svärmor, Felli, svärfar och Mellanpojken

Jag vaknade av att årets första fästing kliade i knävecket. Byggarn tog bort den med en pincett, ett verktyg han inte använder så ofta.

Mellanpojken hade lövat verandan med små björkar och Felli hade plockat stora midsommarbuketter. För första gången sedan Byggarn och jag träffades för tjugotvå år sedan skulle vi fira midsommar med hans familj, d.v.s. hans föräldrar, hans mormor, gamle kantorn och ölbryggarn.

"Vi matchar varandra idag!" sa Byggarn när han kom ner till köket klädd i vit skjorta och jeans. Han tycker annars att vi är som det hopplösa kärleksparet i Mazettis "Grabben i graven bredvid", a non-matching couple från två skilda världar, men med stark fysisk attraktion. Har vi inget annat, så har vi åtminstone det. Liksom.

Vi åt en dignande midsommarbuffé och spelade boule i trädgården. Svärfar släppte sig och sa att han råkat trampa på en mört. Hans ursäkter brukar vara av det absurda slaget. Svärmor snubblade på mattkanten två gånger - utan att ha druckit en droppe alkohol, men svärfar tyckte det passade bra att slå klackarna i taket en högtidsdag som denna.

Gamle kantorn njöt av en halvmörk Stallhagen och sa att redan när han första gången smakade detta öl bestämde han sig för att köpa aktier i företaget. Han köpte tjugo.

Foto: Felli

Halva gänget promenerade till Bergbo för att titta på när midsommarstången restes mot aftonröd sky. För Mellanpojken och Felli var det första gången, det som varit en stark tradition i min barndom. Märkligt hur det kan bli.

Själv satt jag och myste med en vän hemma vid köksbordet och drack ömsom vin ömsom kaffe. När hon gick hem i mörkret hade det börjat regna.

7 kommentarer:

Paul sa...

Här på Kökar firades midsommar med ringdans kring dagis lilla midsommarstång och sedan knytis med goda vänner i den ljusa natten. -Ha det gott!

Isabella sa...

Paul: Ljuvt och ljust! Ha det gott ni också!

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Åhh, vad vackra midsommarabilder. Och fästingar har jag också jag haft, ett par gånger redan.

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Åhh, vad vackra midsommarabilder. Och fästingar har jag också jag haft, ett par gånger redan.

Marie-Louise sa...

Jag var också där, på Bergbo. Om jag bara har en möjlighet så vill jag dit. Lilleman tycker det är ett bra ställe som har lotteri, och tur brukar han ha. Men inte i år, men trevligt var det ändå.

Isabella sa...

Eivor: Tack! Jo, jag tror fästingarna klarat sig rätt bra i vinter.

Isabella sa...

Marie-Louise: Jo, barnen gillar lotteri. Stora O vann huvudvinsten en gång.