måndag 4 augusti 2008

Dropp dropp

Några droppar letade sig in i partytältet och släppte taget om plasten alldeles ovanför nacken på någon av bröllopsgästerna. Dropp. Ett knäppande ljud hördes från taket. Först försiktigt och lite trevande, sedan allt jämnare. Regnet hade äntligen kommit. Det kändes vemodigt, men skönt. Som en efterlängtad menstruation.

Byggarn, brudgummens far, satt vid honnörsbordet och betraktade sitt tidigare liv, sin före detta flickvän och hennes familj. Jag satt vid flanken, alldeles nära, och kände mig trots tjugo år med Byggarn fortfarande som hans "nya". Jag såg vemod i många ögon. Men också kärlek.

5 kommentarer:

Anonym sa...

molom ? va betydet det?

Isabella sa...

Molom är egentligen ett nonsensord från sången Visa i molom av Alf Hambe. För mig betyder ordet vemod och nostalgi. Kanske lite sorg också. "Från molom flyr min själ i svollna svall", skriver Hambe.

Mia sa...

Du skriver så skönt! Rakt ut bara med tankarna så får nån annan fånga dom. Modigt!

Anonym sa...

Det här får mitt finska vemod att hugga ett rejält tag om vem/vad jag är.. Det är väl kanske just därför jag gillar dig? Kanske...?

Jag vet inte.
Men vackert är det. Skönhet.

Isabella sa...

Imsavimsa: Oj, tack! :-)

Matti: Gissade att du har finska rötter och finskt vemod i dig. Hur? Tack för dina vänliga ord!