fredag 11 juli 2008

Hej då, Volvon!

Snart ska hon bort, Volvon. Snart ska någon annan än jag luta sig mot förarsätets lite sneda ryggstöd och ta sats med dörren två tre gånger för att lyckas stänga den. Någon annan än jag ska råka sparka till hårdplasten på insidan så det lossar små bitar.

Konstigt att det känns lite i hjärteroten att göra sig av med ett slitet gammalt fordon. I den här bilen har jag skjutsat barnen till och från dagis, jag har kört möhippor, och för jobbets räkning diverse känt folk. Men den här bilen har också gett mig andrum efter en hård arbetsdag. Den har hjälpt mig bringa reda i tankar och känslor. Ofta har jag suttit kvar en stund efter att jag kommit fram till målet.

När Byggarn satte ihop säljannonsen förslog jag att han skulle lägga till "Bra tänkbil". Men han tvivlade på att målgruppen "unga glopar som just fått körkort" skulle lockas av det. Då föreslog jag att han skulle skriva att bilen skjutsat både Mikael Tornving, Fredrik Lindström och Birgitta Ulfsson, men han tyckte inte att namedropping passade i en bilannons. Han trodde inte heller att dessa namn skulle lyckas trissa upp priset nämnvärt. Han skrev:

"Volvo 240 GLE -90, aut, 197 tkm, elh o. elsp. Bra skick. 2 000 €."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ångest. Sålde min beiga 240 -90 som hade gått 30 000 mil. Sålde den till en 18 åring som lovade ta hand om den. Veckan efter kollade jag CBR - då fanns inte bilen mer. Förmodligen är den slaktad och jag känner mig som en svikare. Den bilen kunde ta kurvor den!

Anonym sa...

När vi sålde vår gamla 245:a blev annonstexten "pigg åldring till salu" - den rullar än och jag blir lika glad var gång jag möter den!

Anonym sa...

Sålde ni dej istället för bilen i misstag? eller vart försvann du?
Saknar dina visor.

Anonym sa...

Undrade just detsamma *S*
Santha

Anonym sa...

Jag var också helt såld på dina visor... IV

Isabella sa...

Tack alla för era kommentarer! Det känns gott att vara saknad. Nu är jag tillbaka. Så länge datorn håller. Ska skaffa ny, för den bråkar.