torsdag 14 augusti 2008

Litterär utmaning

Jag fick en litterär utmaning av Imsavimsa.

1. Vilken bok läste du senast?
Jag har läst Stieg Larssons Millennium-trilogi, håller på att avsluta sista delen, "Luftslottet som sprängdes". Gillar storyn, karaktärerna och värderingarna skarpt, men stör mig på det eviga kaffedrickandet.

2. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Trodde jag hade mest manliga författare i bokhyllan, men vid en närmare titt är läget faktiskt fifty fifty.

3. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Pratar med kompisar, får tips från Byggarn (inte för att vi alltid har samma litterära smak) och från min mamma. Läser även recensioner och topplistor. Om jag sporadiskt ska välja ut någon bok från en bokhylla är det baksidestexten som avgör.

4. När blir en bok för lång?
När den är dåligt skriven. Men det märker man rätt tidigt. En bra bok blir sällan för lång. Om inte författaren gör misstaget att "pladdra bort" slutet.

5. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nä, det kan jag inte påstå. Läste Harry Potter på engelska, lagom nivå för mig, men annars läser jag bara på svenska.

6. Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Åsa Linderborgs "Mig äger ingen". Den har många bottnar och ett fantastiskt språk. Jag läste den i våras på vår familjeresa genom Europa.

7. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Vilken bok lämnade du senast?
Inga problem, jag har lärt mig. Lämnade senast någon av Arto Paasilinnas böcker när jag konstaterade att de var rätt lika varandra. Jag hade tröttnat.

8. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Deckare/thrillers och biografier. Älskar bibliotek (speciellt Mariehamns vackra blå boktempel), men lånar sällan. Vill äga. Speciellt poesin.

9. Rekommendera 5 författare.
Åsa Linderborg, Stieg Larsson, Merete Mazzarella, poeterna Carina Karlsson och Katarina Gäddnäs.

Jag skickar utmaningen vidare till den som känner lust. Annonsera gärna i en kommentar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har också trillat i Stieg Larssonträsket. Tycker kanske att dom biter sig för ofta i underläppen, men annars en fascinerande trilogi. Är rätt tagen av Salander som figur. Hon slår nästan ut mina forna favoriter Anne på Grönkulla och Tant Mittiprick. IV

Isabella sa...

Ja! Visst är Salander en gripande figur, en helt ny karaktär i den genren.