fredag 22 augusti 2008

Bergatrollet och prinsessan Tuvstarr

När jag var liten hängde två tavlor av John Bauer i mitt rum. Motiven var mörka skogar, mossbevuxna berg, en svart tjärn och stora troll med tunga säckar på ryggen. Små späda ljusa barn vandrade ensamma i allt det mörka.

Bilderna kunde ha varit skrämmande för ett barn, men jag älskade dem. Jag litade på trollen. Och jag såg en inre styrka i de små späda barnen. De lyste.

Någon sa häromdagen att Byggarn och Felli såg ut som Bergatrollet och prinsessan Tuvstarr tillsammans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittade en hel bok med Bauer bilder i en jobbrelaterad olycka en gång. Ia tog ut bilderna för att göra tavlor av dem, men än har vi inte lyckats tillfredsställande. Fast fantastikt tjusika är dom.

Isabella sa...

Ja, visst är de! Det verkar vara ett trevligt jobb du har. :-)