onsdag 15 september 2010

Tillbaka i hösten

Jag damp ner i ett slagregn hemma på Åland, förvånansvärt pigg. Världen är fortfarande grön, men med små klarröda partier i lönnkronorna. Jag känner mig välkommen i hösten.

Hemma väntade katterna och svärmors hemvetekaka. På jobbet väntade omstruktureringar, budgetförslag och bidragsansökningar.

Jag har sett ikapp de svenska valdebatterna och partiledarutfrågningarna, samt läst diverse valledare och valbloggar. Det gläder mig att de rödgröna och framför allt Mona Sahlin skärpt sig och nu spurtar, trots en negativ mediabild.

Fredrik Reinfeldt gjorde en halv groda när han i duellen mot Mona sa: "Arbete ger frihe...". Här hejdade han sig, men min tonårsson uppfattade minsann: "Haha. Han sa nästan ARBEIT MACHT FREI".

5 kommentarer:

L8 sa...

mmmm var på discokryssning i helgen och träffade en något överförfriskad valarbetare från det rödgröna blocket -han skämtade och sa"Moderaterna-för dig som inte vågar bli nazist". Det fnissade jag åt i min barnsliga hjärna hela kvällen efteråt. Känns lite uttjatat med deras "arbetslinje" just nu-speciellt som ungdomsarbetslösheten och utslagningen faktiskt ökar.

Anonym sa...

Heja Reinfeldt, lite tysk disciplin skadar inte slappa Sverige!

Isabella sa...

L8: Haha! Precis, det det är ingen tvekan om att klyftorna ökat under alliansens ledning.

Anonym: Faktum är att jag gillar Reinfeldt. Men inte hans politik. Jag är inte helförtjust i Mona Sahlin. Men jag håller på hennes politik.

P.S. På den här bloggen är det helt ok att ha helt andra åsikter än bloggaren, du är lika välkommen ändå, så du behöver inte vara anonym.

Unknown sa...

ja "Arbeit macht frei" ja... en riktig gammal goding det...
"jedem das Seine" är en annan...
man får vad man förtjänar liksom, har sig själv att skylla om det går åt nån pipsväng... lite kapitalismens grundkänsla där; det går inte att dölja ens med bladguld...

riktigt skrämmande val i år tycker jag när isvindarna blåser så kallt o hårt

nä, ideologiskt finns det bara en riktning för mig...
om jag gillar personerna bakom politikerfasaden är en helt annan sak som för mig inte har något med hur jag röstar att göra...

tyvärr tror jag att den "tredje statsmakten" har oerhört stor betydelse för hur många i detta robinson/idol/idot-tv-indoktrinerade land där man lärt sig att rösta BORT the looser of the week utan tillstymmelse till egen reflektion mellan chipstuggandet

huh, ideologiskt verkar många så fruktansvärt naiva att man blir lite rädd faktiskt... eller mycket rädd t o m... jag är feg o undviker numera pol diskussioner irl... jag klarar inte längre hur magsåret svider... riktigt fegt, jag vet

Isabella sa...

Jag förstår dig. Jag går sällan in i någon polemik irl heller. Det räcker med att jag är öppen med min ståndpunkt här på bloggen.

Jag tror också att media haft stor inverkan på folks uppfattning av de båda blocken. Orättvist.