torsdag 2 september 2010

France, voici nous allons! (Eller vad det heter...)

I morgon bär det iväg. Jag river upp hela min familj från skolor och jobb och drar till Frankrike. På den stora lantgården i Bergerac, nära Bordeaux, ska vi sammanstråla med min syster E:s familj och mina föräldrar.

Där ska vi sola, simma i vår privata gårdspool, fiska i sjön, gå på marknader, shoppa och äta gott på restauranger. Framför allt ska vi koppla bort från vardagslivets alla krav och måsten. Vi ska njuta, slappa, spela Nationalencyklopedin ("Nenne"), prata i munnen på varandra, sitta tysta och - umgås!

När min familj återvänder hem ska syster sommelier resa vidare månaden ut och träffa producenten av den 1800-tals-champagne som hittats i ett gammalt vrak här på Åland. Tänk att hon smakat på den historiska undervattenslagrade drycken! Den hade varit helt bortkastad på mig. Nu ringer tidningar, radio och tv från hela världen och vill ha sommelierens proffsuttalande. Vilken tur att hon är en fena, inte bara på vin, utan även på språk och snygga formuleringar.

Vi lär ha internet på lantgården i Frankrike, så kanske, kanske kommer det att komma ett och annat blogginlägg därifrån. Och förhoppningsvis bilder! Stay tuned.

5 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Bon voyage, madame! Jättekul om du kan blogga lite under vistelsen, så vi andra stackare får något att dregla avundsjukt över ;o)

L8 sa...

Åh ja bilder vill vi ha!

Isebell Novell sa...

Allting är bara helt fantastiskt!!
Otroligt!.. och dessutom faktiskt ganska märkvärdig med dessa drycker!
Trevlig resa!
(minst fem utropstecken blev det)

Anonym sa...

Oj vad spännande! Njut av sensommaren i Frankrike och hälsa Byggarn.

Isabella sa...

Stjärnkraft: Merci boucoup, madame! Ska försöka.

L8: Ska bli! Svårt att välja ut bara.

Isebell Novell: Visst är det! Tack!

Anonym: Absolut, det ska jag! Och jag hälsar gärna Byggarn. Om jag visste vem jag ska hälsa ifrån... :-)