onsdag 8 september 2010

Slottsmiljö och vardag

Lantgården vi bor på känns mer som ett slottsområde. Mangårdbyggnaden av sten är belägen på en höjd med dalar och berg runtomkring. I närområdet finns vingårdar, majsodlingar och solrosfält. Klätterrosor pryder husväggen utanför vårt sovrum.

Det regnade under förmiddagen idag. Regnet var välkommet av flera orsaker. Markerna var torra, spruckna och gula (men förvånansvärt snabbt blev de gröna igen av vätan), Felli och jag hade bränt oss i solen och behövde hålla oss undan allt vad UV-strålar hette, och barnen behövde ägna sig åt skolarbete. Felli räknade matte, Mellanpojken jobbade med tyska och finska, medan stora O fick privatlektioner i vinlära av husets sommelier.

5 kommentarer:

Isebell Novell sa...

Det låter underbart! Längtan drabbar mig hårt.
Jag vill ut och resa, men spar gärna semestern till den mörka vintern.
Man "behöver" mycket mer då...

Isabella sa...

Ja, jag tror man behöver ryckas loss från sin vanliga matjord ibland, för att verkligen koppla bort och koppla av.

Unknown sa...

verkar ordentligt bien det där

Isabella sa...

Tres bien, faktiskt! :-)

Nina/Stjärnkraft sa...

J'adore ... *funderar på att anmäla mig till Medis för att fräscha upp mina extremdammiga kunskaper i franska*