måndag 13 september 2010

Fem funderingar om Frankrike

Färska fikon. En allitteration lika god och anspråkslös som frukten. En frukt vars smak förstärks tiofalt när den torkas. Och vinet som odlas fält vid fält i trakten, det sägs bli bättre om vinstockarna får konkurrera med varandra om näringen. Rötterna går då djupare ner i jorden. Undrar om det är likadant med oss människor, blir vi lite bättre under press, om vi måste kämpa och dela med oss?

Men ändå, tänk att någon gång i sitt liv, efter en lång törnrosasömn, få slå upp sovrumsdörren rätt ut mot en ny värld, alldeles verklig ...

... och blicka ut. Längre ut. Och ännu längre ut. Tills rötterna säger stopp.

Det pittoreska och gemytliga Frankrike. Men så tillrättalagt och prydligt. Jag blir lite rädd ibland. I såväl småstäder som byar är byggnaderna väl underhållna, skyltarna och blomsterplanteringarna perfekta. Var är skavankerna och sprickorna? Var är det som visar att det bor människor av olika slag här? Jag kan inte låta bli att undra vad som döljer sig bakom landets välputsade fasad.

Och vad bär folket med sig från förr?

3 kommentarer:

L8 sa...

Du har rätt...men om man besöker tex Öland lr Gotland här i Sverige så ser man inte skymten av integrationsproblem heller. Suck men jag tror France är en tickande bomb...Vacker dock, förödande vackert.

Isebell Novell sa...

Jag besökte en kompis i Spanien som hade ett stort fikonträd på sin bakgård och jag frågade ödmjukt om jag kunde få klättra upp i det... bara för känslan.
Tänk att få säga:
"Jo, härromsistens när jag satt i fikonträdet och grunna, så kom jag på att...

Isabella sa...

L8: Varken integrationsproblem eller integration öht syntes i Frankrike. Men jag tänkte närmast på olikheter mellan individer överlag. Slitningar, trasighet, halvfärdiga projekt, dålig smak och annat gott och ont som gör oss till människor. Men jag tror du kan ha rätt om Frankrike. En vacker dag krackelerar putsen. Presidenten har sina kritiker och är rätt hårt granskad av omvärlden.

Isebell Novell: Haha! Själv ränkte jag på hur Adam och Eva gjorde för att skyla sin nakenhet med dessa spretiga fikonlöv...