söndag 19 september 2010

Djupaste respekt för demokratin

Året var 1994. Det var presidentval i Finland och kampen stod mellan Elisabeth Rehn och Martti Ahtisaari.

Min farmor hade varit och röstat. Hon hade lagt sin röst på Ahtisaari, men ångrade sig när hon kom hem. När hon tänkte efter ville hon nog rösta på en kvinna i alla fall.

Min pappa hade inte varit och röstat än, men tänkte rösta på Ahtisaari. När han fick höra att farmor ändrat sig och nu kände sig missnöjd erbjöd han sig att lägga sin röst på Elisabeth Rehn i stället. Det skulle ju ändå bli rätt i slutändan.

Jag känner djup respekt. Respekt för min farmor som i åttioårsåldern vågade ändra åsikt och rösta på en kvinnlig presidentkandidat. Respekt för min pappa som genom sitt handlande visade kärlek och respekt både gentemot sin mamma och - demokratin.

2 kommentarer:

Unknown sa...

härligt!

Isabella sa...

Japp. Tycker jag också.