måndag 2 augusti 2010

Sommarliv för själen

Den här varma och generösa sommaren har på många sätt varit en räddning för oss. Familjen står inför stora förändringar. Alla tre barn börjar i nya skolor och äldsta dottern flyttar hemifrån.

Stugan i skärgården har varit vår tillflykt. Vårt gömställe.


Det ger frid åt själen att leva nära naturen, nära havet. Här lägger morfar nät. Vi har ätit en hel del rökta abborrar i sommar. Gissningstävlingen (antalet fiskar på näten) har oftast vunnits av den mest optimistiska gissaren, vår yngsta dotter.
(Foto: Syster E)
De stunder Byggarn inte suttit i segelbåten eller vedbastun har han kockat i stugköket. Jag älskar serveringsluckan, för den ger mig nöjet att ligga i soffsängen på andra sidan och småprata med kocken, känna dofterna och framför allt titta på...


Annars har jag ägnat en del stunder åt att spela Alfapet. Här är platsen ute på kaffebryggan och spelpartnern en koncentrerad syster (jag tror bestämt att det var jag som ledde här).

Segelbåten Gabriella är en ny medlem i familjen. Den har gett den här sommaren något extra. Även om det inte alltid varit så roligt när Byggarn sovit över "hos Gabriella"...

Men jag känner mig privilegierad. Jag har så mycket att vara lycklig och tacksam för.

5 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Visst är det så, hördu, att man i grund och botten har rätt många saker att glädjas över? Det är ju oftast inte de STORA sakerna som skänker den största lyckan, det är de små, vardagliga. Bara man lär sig se dem, vill säga.

Kul att se att systrarna gillar Alfapet! Mitt favoritsällskapsspel, alla kategorier :o) Liksom det var min mammas. Hon spelade sitt sista parti bara någon dag före sin bortgång - och vann.

Byggarn ser lite stor ut för köket. Eller så är det köket som är för litet för honom? Allt handlar ju om hur man förhåller sig till saker och ting ;o)

L8 sa...

precis just sådana dagar måste man ha i sin lilla ask inför vintern.

Isabella sa...

Stjärnkraft: Precis! Den som kan vara glad åt lite har mycket att glädjas åt, som någon klok typ sagt. Jo, Byggarn är rätt stor. Och stugköket litet. Ska två personer dela på utrymmet får man vara beredd på att "gnugga stjärt" som vi brukar kalla det. Fast Byggarns bak är i min rygghöjd... Ja, Alfapet är BÄST! Min mormor och morfar spelade alltid Alfapet här på stugan. Det har gått i arv till oss andra. Vi älskar det.

L8: Exakt! Det gäller att arkivera upplevelserna på nåt lämpligt ställe nånstan inom sig.

Nina/Stjärnkraft sa...

Hej igen! Du vet väl att du kan spela Alfapet on-line?

Det finns en jättebra, svensk sajt som heter Betapet. Där kan du spela för dig själv mot datorn eller mot andra inloggade användare. Olika svårighetsnivåer finns det också.

Den sajten har varit min räddning ett flertal gånger när ingen livs levande motspelare funnits att tillgå och abstinensen slagit klorna i mig ;o)

Adressen är: www.betapet.com.

Isabella sa...

Oj, tack! Det ska jag testa! Nu finns risken att det blir ännu glesare mellan mina blogginlägg.
;-)