söndag 16 maj 2010

Vårstädning i Edens lustgård

Vem ska hälsa välkommen vid det första besöket i Paradiset om inte Adam och Eva? Jag har inte sett dessa orkidéer sedan jag var barn. Här möttes jag av både den gula ...


... och den röda blomman. Och eftersom de valt att växa just där vi skulle stega omkring som mest ...


... lades ett skydd ut. Ingen ville råka trampa värdparet på tårna.


Vi rydjade så det stod härliga till. Det sågades, räfsades, släpades ris och kördes löv och kvistar. Hemliga stugan fick fönstren tvättade, madrasserna piskade och ett uppfriskande korsdrag.


Utvändigt gavs stugan första hjälpen innan det var dags för tobakspaus och korvgrillning.


Gömt bakom ris och sly fanns - ett utedass! Så bra! Det fick senare sällskap av en fågelholk som spikades upp på björken intill.


Våren tvekar inte längre. Den går ohjälpligt mot sommar.
Det gör lite ont.

5 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Härliga vårröjarbilder, hördu! När jag ser såna är det snudd på att jag önskar mig en stuga jag med. Men sunda förnuftet (den del jag har i behåll) får mig att besinna mig; att vara ensam med "Rucklet" räcker gott och väl.

Med våren är det som det brukar här på ön. Först händer ingenting ... och så händer ingenting, men sen - PANG! - kommer värmen och allt på en gång; *blink-blink* och så är det midsommar. Det gäller att ta vara på varenda minut innan det fagra är förbi!

Ha en underbar majdag :oD

L8 sa...

Visst är de vackra orkideerna!
Hasade mig ut på alvaret i går och hittade st Pers nycklar i både lila och vitt. Glad hela dagen faktiskt!

Isabella sa...

Stjärnkraft: Jag med! Det här är nämligen inte mitt ställe utan syster E:s nyförvärv. Vi hade vårröjartalka där.

L8: Visst är de! Tänk att man kan bli så glad av sällsynta blommor.

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Bedårande ställe syster E förvärvat! Och riktigt barnvänligt ser det ut att vara:) som du säkert känner till så finns det platser i Finström, Lumparland, Lemland - med mera - där Adam och Eva växer i mängder. Än så länge.

Isabella sa...

Då har jag nog rört mig på fel platser, för jag har inte sett dem på länge. Roligt att de fortfarande finns.