fredag 21 maj 2010

En psykopat vid fönstret

Medan alla andra varit ute i våren (känns det som) har jag suttit inne och gestaltat den kvinnliga psykopaten Monica Malmberg i Leo Löthmans Big Mama. Jag har läst in en talbok.

Monica har spionerat på grannarna och hemligen nästlat sig in i deras liv, i deras hem och tekniskt riggat till det allseende ögat Big Mama. Sedan har hon suttit på sin vind och följt allt som skett i granngården på sina dataskärmar. Och värre saker än så har hon gjort, allt i bästa välvilja. Anser hon själv.

Den som lyssnar på denna talbok kommer att få höra äkta fågelkvitter i bakgrunden genom hela romanen. Det gick inte att stänga våren helt ute.

5 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Kul! Den boken gillade jag riktigt mycket. Jag tycker Leo fått till en så himla tät psykologisk filt som lägger sig som ett kvävande täcke över romanens händelseförlopp. Ungefär samma känsla infann sig när jag läste Liselott Willéns "Sten för sten" - också den en mycket bra roman!

Isabella sa...

Visst har vi bra författare på Åland! Ok, Liselott bor inte längre här...

Jag skulle gärna se en filmversion av Big Mama.

Nina/Stjärnkraft sa...

"Big Mama" som film: JA! Det var exakt så jag tänkte när jag läste den, och för scenografin skulle det ju i alla fall inte en behövas en miljonbudget ;o)

Men vilka ska vi välja till huvudrollerna..?

Anonym sa...

Låter som en spännande bok med eller utan fågelkvitter :)

Isabella sa...

Stjärnkraft: Tja... Vid en svensk produktion kanske Monica Malmberg kunde spelas av Pernilla August? Eller Lena Endre? Vid en åländsk produktion Annsofi Joelsson?

Jenny: Ja, den är en spännande thriller. :-)