torsdag 6 maj 2010

Kloka ugglor med ADHD

Den här fina hemsågade ugglan fick jag i present av en familj på fastlandet för några år sedan. Föräldrarna ville tacka mig för att jag bidragit till att komma tillrätta med sonens frustrationsutbrott, depressioner och koncentrationsproblem i skolan. Jag hade känt igen beteendet från en av mina egna elever och försiktigt föreslagit att familjen skulle begära en ADHD-utredning.

Efter otaliga turer, med visst motstånd från skeptiker, fick pojken diagnosen ADHD och man bedömde att medicinen ritalin skulle hjälpa. Det gjorde den (1. Och precis som i fallet med min elev förändrades tillvaron drastiskt för både familjen, skolan och framför allt för pojken själv. Inte för att alla svårigheter försvann, utan för att det fanns en förklaring.

Jag vet att bokstavsdiagnoser är ett känsligt kapitel. Och medicinen är för många som ett rött skynke, eftersom den innehåller en mikrodos amfetamin. Men undersökningar har visat att människor som inte får hjälp och förståelse för sin ADHD, senare i livet gärna självmedicinerar med alkohol och andra droger.

Människor med ADHD är ofta intelligenta, konstnärliga och kloka. Kloka som ugglor. Men de får inte alltid chansen att landa, vila och utveckla sina förmågor.

En diagnos köper inte människan fri. Men den lyfter skuldbördan från axlarna.

_________________________________________

(1 Det som sker i hjärnan hos en person med ADHD kan liknas vid det tillstånd av överaktivitet som uppstår hos övertrötta barn. Det är därför ett uppiggande medel som amfetamin snarare lugnar hjärnan för personer med ADHD. Tilläggas bör att medicinen inte är det rätta svaret för alla. Medicinen ska heller inte vara den enda åtgärden.

6 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Klokt skrivet! Du är sannerligen värd din uggla :oD

Pennelina sa...

Kunskap hjälper :-D

Flott inlägg!

Kram från Pennelina

Poetcarina sa...

Vilken underbar uggla! Och vilken underbar Isabella!

Poetcarina sa...

Vilken underbar uggla! Och vilken underbar Isabella!

Isabella sa...

Stjärnkraft: Jag är i alla fall glad över den. :-)

Pennelina: Kunskap hjälper mot mycket! Tack! Kram!

Poetcarina 1: Visst är den fin! Tänk att han sågat till den med bara motorsåg!
Poetcarina 2: ... för att inte tala om Poetcarina! <3 <3 <3

Unknown sa...

med "adhd barn" (o vuxna) sker de mest utmanande möten man kan tänka sig... på gott o ont... de ställer allt på sin spets o de tvingar en att gräva djupt i sig själv... den normala modellen för projektioner gäller nämligen inte i sådana möten, eller hur...