tisdag 25 maj 2010

Bokduell

Vi har inte riktigt samma litterära smak, Byggarn och jag. Då och då försöker vi få den andra att läsa det vi själva läser, Byggarn berättar ivrigt episoder ur sin bok, bläddrar fram ett stycke och läser högt. Jag gillar när han läser högt. Men inte av de orsaker han tror. Jag tycker om mullret i hans röst, vibrationerna i hans bröst...

Igår kväll klagade jag över att jag inte hade något att läsa. Han gav mig genast Vikas Swarups Slumdog Millionaire från sitt sängbord. På engelska. Jag kontrade med Sofi Oksanens Stalins kossor. På svenska. Han borde kunna läsa en bok av en kvinnlig författare nån enstaka gång.

3 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

*garvar hjärtligt*

Du, hur den här duellen slutar väntar vi på med spänning! Låt oss absolut få veta vad du tyckte om Slumdog Millionaire - och gärna vad Byggarn säger om Stalins kossor också :o) Tänk, båda hittar ni kanske helt nya favoriter i böckernas magiska värld ;o)

L8 sa...

Ojoj-men han läser iaf skönlitteratur. Kocken här läser "Interaktiv multimedia med Flash CS3", "Flyktskytte enligt naturmetoden" och "Resmål Japan"(den gillar jag bäst)fast nu var jag orättvis en och annan deckare kan slinka ner om vi är på en plats där han inte KAN göra något annat.
Älskar Sofie Oksanen, den andra har jag inte läst.

Isabella sa...

Stjärnkraft: Jo, det har börjat bra. Den är inte alls så tokig hittills, Slumdog. Byggarn har inte uttalat sig än, men han läser... :-)

L8: För Byggarn blir det rätt många böcker som har koppling till verkliga historiska händelser som krig etc.