fredag 7 maj 2010

Kök, kök, kök

Jag håller på att snöa in totalt på kök just nu. Mäter, skissar, ändrar. Surfar på köksportalen, bläddrar i inredningstidningar, samlar bilder, tips och råd. Men det är minsann inte lätt. Jag hittar ingen serie med just den färg jag vill ha, den där gammaldags svårdefinierbara färgen ljus varmgråbeige som drar aningen mot grönt. Kanske får vi lov att måla själva.

Och hur f-n ska man få ett bekvämt och funktionellt kök med bibehållen bondkänsla när det inte finns några väggytor? Med tre dörrhål och tre fönster blir det inte mycket kvar att spela med. En köksö löser en del av problemet. Men jag vill också hitta det där pietetsfulla, det där lilla extra som ger köket personlighet och karaktär.

Någon som nyligen renoverat kök som kan ge tips? Vad ska jag komma ihåg att inte glömma bort?

5 kommentarer:

L8 sa...

Vet precis vilken färg du menar.
Me like!
Kan tyvärr inte bidra med konkreta kökstips då livskamraten är kökets herre och både planerar renoverar och äger köken vi byggt.
Men jag tror han utgår från funktionen
för att sedan ta det estetiska.
Jag är en sällsynt gästkock men äger köket före 06 på morgonen.

Anonym sa...

Värst är ju att man måste någon gång bestämma sig och då är det bestämt. Nu ska jag ge dig ännu mer att tänka på ;-)
På min blogg skriver jag endast om rostfria diskbänkar, och det finns verkligen gott om inspiration där.
Lycka till med köket?
Och du är välkommen om du behöver hjälp med diskbänken.
Hälsningar
http://neonelakitchen.blogspot.com/

Isabella sa...

L8: Ja, det är nog smartast att utgå från funktionen. Hos oss är det också maken som kockar, men renoveringsplaneringen gör jag, även om han är proffset. Men han verkställer. :-)

Ela: Tack för tipset! Vi vacklar ännu mellan rostfri, granit och massivt trä. Vi får se efter att vi bestämt hur övrig inredning ska bli.

Nina/Stjärnkraft sa...

En annan lever ju (fortfarande efter fem år) med ett orenoverat 1950-talskök, men har hunnit planera, fundera, sudda, börja om, flytta osv i det oändliga redan. Mina problem är nämligen lite desamma. Ont om hela väggytor, alltså.

Det enda jag kommer på att amatörmässigt tipsa dig om är: tänk logistiskt. Tänk noga igenom vad som ska hamna var när köket är klart! Tänk gärna på att sätta dubbla rader överskåp och att låta den övre raden gå ända upp till tak. Dels får man en massa stuvutrymme för allt det där som används sällan eller aldrig och dels slipper du en damm- & fettfälla ovanpå skåpen.

Och så lådor med dämpare. Ja, lådor för allt, inte bara bestick. Utdragsskafferi istället för fasta hyllor, förstås. Och ...

Hoppsansa, oj, här gick jag visst igång lite. Det blir nog säkert både bra och fint hur ni än gör :o) Ett nytt kök är ju alltid just det, ett NYTT kök :oD

Isabella sa...

Bra tips! PRECIS vad jag funderat på! Bra, då fick jag det bekräftat, för vissa tycker "nja, ska man inte kunna ställa grejer uppe på skåpen?" Nä, jag vill INTE stå på en stege och skura. Och jag vill INTE behöva grovdiska allt som tas ner från prydnadsplatsen ovanpå skåpen. Skönt.