lördag 19 september 2009

Det där med yttrandefrihet

Aftonbladets ansvariga utgivare Jan Helin och Lena Mellin har satt ner foten. Sverigedemokraterna får inte valannonsera i deras tidning. Jag är kluven till beslutet.

Å ena sidan jublar jag åt att någon äntligen har stake att göra en tydlig markering mot dessa unkna partier som vinner mark här i Norden. Av någon anledning har yttrandefriheten (som jag dock in i döden försvarar) tvärtemot sitt syfte skapat en sorts flathet i offentligheten. Man rycker på axlarna, stiger åt sidan och bugar sig.

Å andra sidan är jag tveksam till beslutet. Jag skulle hata att se SD vinna röster på sitt martyrskap!

Jag är inte såld på Aftonbladet, men jag är såld på Jan Helin. Jag har aldrig tyckt så bra om vår blå lokaltidning här på Åland som när han var chefredaktör. Det var lyckligt för vår röda tidning att Jan Helin slutade på den blå.

Lustigt att de ser ut att vara så lika typer Aftonbladets Jan Helin (t.v.) och Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson (t.h.).

5 kommentarer:

Unknown sa...

haha, lika som bär...
som i nån sån där tv-såpa där den ene tvillingen är god o den andre ond...

Isebell Novell sa...

...och nu har de röstats in i Svenska kyrkan.
Om allt var vitt eller svart var allt enklare. Att väga det onda mot det goda var lätt.
Jag tycker man skall få bära burka om man vill. (Om det verkligen är kvinnan som vill och ingen annan), men jag gillar inte tanken. För ca.hundra år sedan skulle gärna kvinnorna dölja sitt hår här uppe i norden, inte ha det utslaget osv.
Nog känns det som att ta ett steg tillbaka, men vi kanske måste det.
Processer tar tid. Hoppas det tar tid innan vi anammar Sverigedemokraterna också.

Isebell Novell sa...

Alltså... burkaproblematiken var som ett exempel på tvehågsenhet

Katarina Gäddnäs sa...

Ha-ha lika som bär...
Jo jag håller med dej om kluvenheten, dessutom ger detta beslut att stoppa annonseringen sverigedemokraterna en enormt stor marknadsföring alldeles gratis.
tycker man skulle ha tagit beslut anonns för annons, det här kan vi publicera, det här inte.
men så kan de alltd hänvisa till hemsidor etc där det sen står allt möjligt, så ja...svårt...

Isabella sa...

Manotanten: Haha! Eller dokusåpa. :-)

Isebell Novell: Håller med!

Kat: Men jag tror ändå att debatten som uppstått är nyttig. Både vad gäller SD och yttrandefriheten.