söndag 20 april 2008

Ett bad i ord

Språng. Dröm och mardröm. Tillit. Mod. Litteraturens makt. Passion. Ledtrådstext för ledtrådstext innehållande temaord från Mariehamns litteraturdagar genom åren spårade vi oss vidare från station till station. Det var som ett spa i ord! Tända ljus, champagne, textutdrag, böcker innehållande nya ledtrådar, nya litterära utmaningar. Gissa författare, intervjua någon, skriva och gissa murran bakom haikudikterna.

Systramurror och kussemurror, jag älskar er! Tack också för ny frisyr, ekipering på Emmaus, thaimat, ryska kryddoxar och traditionsenlig pitrunda.

Era haikudikter ska för evigt pryda min blogg:

havet kallar mig
ner i sitt dunkla sköte
skrämmer mig inte

(museichefs-murran)


Rödvinspoeten
njuter, myser och pyser.
Vilken härlig dag!

(barnboksforskar-murran)


Vinet smakar gott
i goda vänners sällskap
när solen gått ner

(elevassistent-murran)


En liten smula
prövade sina vingar
och hittade hem

(konditor-murran)


Fyrtioårsdagen
blev en underbar början
på ålderdomen

(jazzsångerske- och systermurran)


Upp till bredden guld
Kristallen bryter ljuset
Kvällen andas lugn

(kock-, sommelier- och systermurran)


Fredag i april
Kussimurror samlas på
Cockis egen dag

(vice notarie-murran)

4 kommentarer:

Katarina Gäddnäs sa...

ooo, så härligt!
gratulerar till fina murror och födlaren. Enligt min almanacka fyller du på söndag, men enligt samma fyllde Carina K en månad tidigare än på riktigt.

snart är vi nästan grannar, kul va?!!!

Anonym sa...

Grattis Cocki :) Också för att du har så fina syrror och vänner och människor omkring dig, låter som om du fick en kanondag :))

Anonym sa...

Morrmurrorna väntar med spänning på ur-murrans sista utmaning. Du har väl inte glömt? :)

Isabella sa...

Kat: Tack! Ja, det är på söndag. Jättekul att vi blir nästan grannar! :-)

Santha: Tack! Ja, murrorna är toppen!

Anonym: Nej, jag har inte glömt. Den kommer. Men vad är du är för en liten fegis-murra som är anonym?!