måndag 24 mars 2008

Påskigt i Gammelgård

Vi slukar påsken med (h)ull och fjädrar här i Gammelgård. Påskharen gömmer påskägg trots att huset är fullt av hönor, tuppar och kycklingar. Här och där flyger en skrattande häxa förbi, det är också helt naturligt. Alla vill hylla våren, pånyttfödelsens tid.

Idag hyllade vi mamma. Hon ska till Helsingfors och ta emot en medalj och ingen av oss döttrar kan följa med, så vi firade henne här vid vår traditionella påskbrunch i stället. Det blev champagne, specialskriven sång och bokmedalj om halsen. Lite tårar. Mest skratt.

Mamma. Jag minns en påsk när vi var barn och hon skickade ut oss i byn utklädda till påskhäxor. Vi skrämde vettet ur grannarna, för här på Åland var man inte bekant med den svenska påsktraditionen. Nu är man det.

Jag älskar när solen lyser in på björkriset och videkvistarna. Egentligen vill jag inte hänga en massa ägg och fjädrar i dem, men barnen tycker det ska vara "påskigt" i huset.

6 kommentarer:

Edit sa...

Er påsk låter alldeles underbar! Här har det varit ett enda kaos med våra små som vaknat tidigt tidigt uppspelta av allt underligt som händer i påskatider - trötta människor, katter som blivit stressade av allt stoj. Klädde min dotter till påskhäxa i lördags - det var det allra roligaste på hela året för mig då jag var liten, så jag ska föra traditionen vidare.

Katarina Gäddnäs sa...

Dito sockerhöga ungar, men är påskfreak och har njutit, längtar dock nu efter mer njutning(=skoldagar och möjlighet att jobba ifred) VAD för pris har min favvolärare vunnit, borde man gratulera på nåt vis?!!!
kram Kat
(som kommit på massa med teman till littdagarna ikväll när jag nattade Klara)

Isabella sa...

Johanna: Klär man ut sig till påskhäxa i Österbotten också? För du kommer väl därifrån va?

Kat: Svenska folkskolans bildningsmedalj. Fast hon fattar inte varför hon får den.

Snart tar vi ett littdagsmöte!

Edit sa...

Jo, åtminstone norr om Vasa är påskhäxtraditionen stark på Påsklördagen. Både på finskt och svenskt håll!

Anonym sa...

Jag gillar påsken tycker det är mysigt att få pynta lite och gula kycklingar o sånt gör ju att det ser mera vårlikt ut. Man kan behöva det nu när det är mera vinter ute än vår.

Isabella sa...

Ja, jag börjar verkligen tröttna på snön och kylan nu. Men jag är glad åt ljuset! :-)