onsdag 16 december 2009

De fattiga och de rika

Jag mår illa på tåget till Stansted Airport. Kanske är jag åksjuk, kanske ser jag de brutala kontrasterna mellan den rika och den fattiga världen i London. Glittret och överdådigheten alldeles invid de små grå fönsterhålorna med solkiga gardiner. Och mitt i kommersen en stor övergiven bakgård, ett deprimerande museum av sopor, och spåren av mänsklig trasighet.

En sorts slum rusar förbi tågfönstret. Gråbruna bostadsområden, baracker, hopträngda, slitna och fastfrusna i tårar. En stor blänkande skylt sitter på ett murket träplank: "Jesus said: I'm the way, the truth and the life".

4 kommentarer:

Pennelina sa...

Rättvisa är ett överskattat ord.

Kram från Pennelina

Anonym sa...

Besökte London ett år i december. Fantasitiska juldekorationer. Och så minns jag de blåfrusna uteliggarne i City.

www.ordjorden.blogspot.com sa...

Hälsningar från Eivor och kommentaren ovan.

Isabella sa...

Pennelina: Förstår vad du menar. Kram!

Anonym/Eivor: Precis vad vi upplevde.