onsdag 21 oktober 2009

"Är du full?"

Balansen behöver tränas, säger en erfaren sjukgymnast med kunskap om muskeldystrofi. Och vadmusklerna ska tänjas ordentligt, annars kommer ni att börja gå på tå till slut, säger hon med adress till mina systrar och mig.

Jag rör mig som om jag var nysnittad. Ibland vinglar jag till helt utan orsak. "Är du full?" frågar någon. "Är du gravid?" frågar en annan. "Har du sparkat i en isklump?" frågar den mest kreativa. "Nä, jag har en obotlig muskelsjukdom som gradvis försvagar..." Folk vill inte höra. Och jag vill inte alltid berätta. Men ibland måste jag.

Lika ofta händer det att jag får ilskna blickar eller kommentarer om jag - "unga friska mänskan" - ställer mig på en handikapparkeringsplats. Då syns tydligen inte mitt handikapp tillräckligt tydligt. Jag är inte framåtböjd och gråhårig. Jag har inga spasmer. Jag har varken rullator, rullstol eller andra hjälpmedel. Jag får vifta med handikappkortet.

Balans i kroppen vore inte så tokigt. Och balans i tillvaron. Den mentala balansen är väl rätt ok, skulle jag tro. Jag ska tänja mina vadmuskler, det ska jag. För även om jag är av pygméstorlek känner jag inte att jag vill stega omkring på tå som en kentaur om några år. Jag behöver markkontakt. Med hela foten.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Balans är bra... men sällan statisk... om någonsin. Pendlar fram o tillbaks som den där staven vissa lindansare har till hjälp. Som när man försöker balansera en penna på pekfingret... eller gå på styltor.
Det är alltid rörelsen det liksom "hänger på"... så fort det står still förlorar man balans.

Markkontakt är också bra... stå med båda fötterna på jorden, vara realistisk, jordnära osv
Men visst finns det en kentaur också i de flesta... o fåglar o fjärilar o allt det där
I dig alldeles säkert...

(Vet ju inte nåt om din sjukdom eg och antar att du antagligen fått rådet förut (kanske hålelr du redan på...)
Med yoga, tai-chi el quigong... har för mig att det hjälpte en bekant till mig med sin sjukdom; bäde smärtan o balansen, koordinationen osv...
Jaja, en parantes bara)

Isabella sa...

Så bra skrivet! Tack! :-)

Jag har provat anpassad tai-chi och det kändes bra, men det är rätt svårt att göra sånt där i och med att vi inte har muskler att ta oss upp från markplan m.m. Armrörelser går bra, men benlyft går inget vidare alls.