måndag 6 juli 2009

Stockholm

Vi tog en mini-semester och for till Stockholm hela familjen. Först på schemat stod Tekniska museet, perfekt för ett gäng där åldrarna spänner mellan nio och fyrtionio. Det fanns nåt för var var och en av oss. Motorer för Byggarn och stora O, styrke- och reaktionsmätning för Mellanpojken, synvillor och lustiga speglar för Felli och mig.

Näst på tur stod Skansen. Sist vi var där var jag gravid med Felli. Och Byggarns månpojke var med. Skansen är också en ypperlig plats att besöka för en familj med vitt skilda åldrar och intressen. Men våra barn hade nog varit glada och entusiastiska vart vi än hade farit. "I kväll ska jag bara ligga och tänka på allt vi har sett idag", sa Felli. Jag älskar att resa med våra ungar. De är nöjda med så lite.

På kvällen när vi kommit till syster J:s lägenhet hämtade Byggarn sushi. Vi frossade i dessa soyadränkta, wasabiheta risbullar med lax och räkor.

Sedan tog Byggarn en solopromenad på stan. Han ringde mig och sa att han gillar Stockholm, att han skulle kunna bo här. Det visste jag redan. Det märker jag på hans sätt att manövrera bilen i den hektiska stockholmstrafiken. Han njuter av adrenalinet. Förresten har han bott och jobbat i Stockholm i två omgångar innan vi träffades. Jag påminde honom om det. Att han valde att flytta tillbaka hem båda gångerna.

Men jag förstår honom. Stockholm sommartid är något speciellt. Man blir lite förtrollad. Förförd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholm spelar på många strängar. Har också bott där en tid av mitt liv, men vi kom inte riktigt överens, staden och jag. Något som jag däremot kommer väldigt överens med är sushi!

Isabella sa...

För mig räcker det också väldigt bra med att bara besöka Stockholm då och då. Och då frossa i sushi! Vi har inget sushiställe på Åland.

Lise-Lott sa...

I USA hade de sushi i varenda matbutik så jag undrar varför inte våra affärer säljer lunchlådor innehållande sushi istället för bara dessa sallader som man börjar tröttna på.

Isabella sa...

Lise-Lott: Just det! Man börjar verkligen trötta på alla sallader. Man behöver något matigare.