måndag 23 mars 2009

För allt vad kroppen är värd

Man är lite svag, lite skör sådär. Har nära till tårarna, men är ändå lycklig. Ordet förlossning är rätt slitet i litterära sammanhang, men det är så det känns. Som efter en förlossning.

Alla pusselbitar man jobbat med under året faller på plats och man ser helheten framträda.

Människor. Människor från när och fjärran. Människor som tycker om att läsa, tänka och lyssna till andra kloka och galna människor. Människor som upptäcker något, håller med eller opponerar sig. Människor som möter människorna bakom orden.

Jag förundras varje år. En litterär supé för 350 människor i ett bibliotek i Mariehamn. Författare, poeter och artister framträder på scenen och hittar sitt eget sätt att greppa årets tema. Det är fest bland bibliotekets hyllor! Men ingen prettokänsla! Bara värme, allvar och humor.

Mariehamns litteraturdagar 2009. Tema Kropp. En fest för själen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ledsen för att jag missade allt. Men det var nog kroppen som sa i från. Ser nu fram emot Barnens litteraturdagar.

Anonym sa...

Låter som ni lyckats igen. Gratulerar!

Isabella sa...

Marie-Louise: Ja, de har ju blivit riktigt etablerade de också nu. :-)

Matti: Ja, det mesta blev lyckat. Tack!

Anonym sa...

Åh, vilken inspiration!

Isabella sa...

Ja, lätt rusiga har vi redan börjat spinna på nästa års litteraturdagar.

Edit sa...

Det var så fina dagar av insikter och visioner! Du ska ha ett tack från hjärtat!

Isabella sa...

Tack själv för att du kom! Och tänk att jag kände igen dig! Jag brukar vara dålig på det! :-)

Anonym sa...

Finns ett ord för dessa dagar, tack!

Mia sa...

Såå glad att ni tog dit Helle Helle! Tog mod till mig och gick fram och pratade lite efter hennes framträdande. Önskade i smyg att jag skulle fått vara hennes bordsdam på supén...

Isabella sa...

Lillan: Tack för att du kom! (Vilken Lillan är du? Lillan H?)

Imsavimsa: Min mamma råkade bli hennes bordsdam och var SÅ nöjd över det.

Sorry att vi ockuperade provrummet idag, syster E och jag...

Mia sa...

Ååh, du får hälsa din mor att jag är grymt avundsjuk! Väntar på att läsa nya "Ner till hundarna" som jag beställt.

Ingen fara med provhytten, tonåringen tyckte inte det var så noga med provningen. Allt passade som tur var!