torsdag 5 mars 2009

Stalin och andra stiliga män

Mellanpojken har suttit och kämpat med en uppsats om Josef Stalin. Den ska lämnas in i morgon.

När morfar ringde från Las Palmas fick pojken ett välkommet avbrott i arbetet. Morfar påminde om att hans far var en av de tyskar som blev tillfångatagna i striderna vid Stalingrad. Han överlevde.

Morfar var tolv år när Stalin dog. Han minns att han satt på bussen hem från skolan och hörde tanterna bakom sig prata:

- Har du hört att Stalin dött?
- Har Stalin dött?! Ja, jag såg att de flaggade med röd flagga bak på en lastbil med bräder idag.

Det var den femte mars 1953. Femtiosex år sedan - idag.

Stalin hade många människoliv på sitt samvete, men... märkligt hur distraherad jag blir av hur snygg han var som ung! Vad är det för fel på mig? Jag måste ha ärvt nån "bad boy"-gen av min mormor. Hon tycker att Khadaffi är stilig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är något med hans blick. Och håret. Du har helt rätt Isabella, han ÄR stilig! Man förundras över hur ett vackert skal kan ha ett sådant skändat innehåll.

Katarina Gäddnäs sa...

Ja, det hjälps inte, skam att säga. Vad ÄR det med oss kvinnor som tycker en viss sorts män är stiliga... men han SER inte ut som nån bad boy. Men en intensiv blick och en tjock kalufs signalerar alltid virilitet på nåt sätt.

Isabella sa...

Sofia: Svårt att säga om det är det vackra eller det "farliga" man attraheras av. Eller det där som många kvinnor har: "Jag ska nog kunna omvända honom..."

Kat: Kanske består attraktionen också lite av att hitta det mjuka bakom det hårda.

Anonym sa...

Men han var snygg, ond eller inte, snygg var han!

Isabella sa...

Ja, det hjälps inte. Snygg var han. Åtminstone så länge han var på yngre sidan.