måndag 9 mars 2009

Det romersk-katolska kalla helvetet

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Den romersk-katolska kyrkan är banne mig ett kallt helvete! Så nyanserad är jag i min syn på de herrarna just nu. Nioåriga flickor ska inte våldtas och sedan tvingas föda barn i guds namn - eller bannlysas från kyrkan om de gör abort.

Nioåriga flickor ska bada sina kramdjur och hänga dem på tork. De ska gunga, åka pulka, bre leverpastejsmörgåsar, klä ut sig, pärla armband, stöka ner och glömma städa undan. Nioåriga flickor ska skriva glada sagor om kattor, ställa nyfikna frågor om livet och sluta dansa balett för att de tröttnat eller för att annat är kuligare.

Katolska kyrkans biskop i Stockholm heter Anders Arborelius.
Telefon: 08-462 66 00
Adress: Katolska Biskopsämbetet
Götgatan 68
Box 4114
SE-102 62 STOCKHOLM

Gör som Jonas! Ring, skriv och ställ herrarna mot väggen!

Styvfadern som våldtog flickan i fråga har fått kyrkans förlåtelse och riskerar inte bannlysning.

Året är 2009.

12 kommentarer:

Isebell Novell sa...

Jag kan bara hålla med. De borde skräpphängas hela prästgubbmaktbyket!
Nog är det väl märkligt att dessa "rädda för att förlora makt herrar"
tolkar bibeln efter gamla förtryckartankegångar.
Man fattar att Luther ville rensa upp och förnya. Nu är det länge sedan, men katolisismen verkar ha stannat kvar vid den utbrytningens tid!
Att försvara styvfadern och fördöma barnet med en bibeltolkning!!!??
Jahah? Vart tog "låt barnen komma till mig" vägen?
Hur skall man kunna binda upp svansen på andra funtalister när vi har ett eget pack att tampas med?

Anonym sa...

"Förlåt dem, för de vet inte vad de gör ..." - men ibland känns det omöjligt. Att förstå eller förlåta.

Isebell Novell sa...

Fundamentalister tror jag det heter... :)

Katarina Gäddnäs sa...

Nä inte ens fundamentalister, utan nåt annat. Sjuka människor, präster som oftast själva utsatts för övergrepp av sina präster, hemma, i söndagsskolan, i kyrkan, på katolska universitet, gymnasier, grundskolor.
Det finns en helt sjuk kultur och maktstruktur inom katolska kyrkan som gjort att detta kunnat fortgå decennium efter decennium (sekel efter sekel!)
Det som gör mig mest förbannad är att det ju i denna stenhårda makthierarki också måste finnas friska människor som av prestige och rädsla inte vågat sjunga ut, anmäla, ryta, skrika, gråta. MEN och det här är ett viktigt men det finns också många fina, starka, kärleksfulla, modiga människor i katolska kyrkan, också präster som sörjer, rasar, sörjer och rasar över att det blivit så här.
Katolska kyrkan är oerhört stor och mångfaldig. Jag skulle inte konvertera direkt, men nog finns jag också med i sammanhang och föreningar där det ingår idioter och galningar utan att jag själv behöver vara det. Jag försvarar ingen, absolut inte, men jag vill ändå påminna om att allt är inte nattsvart ens i katolska kyrkan.

Isebell Novell sa...

Ja Katarina du har rätt. Man kan inte dra alla över en kam.
Jag har själv goda vänner som är katoliker.
Nog kan det vara så att prästerna är offer... men alla de som tydligen håller med?

Isabella sa...

Idag drar jag banne mig alla katoliker över en kam (även fast min godhjärtade moster är katolik). På samma sätt som jag drar alla liberaler eller centerpartister över en kam. Är man medlem i ett parti eller en kyrka visar man att man stöder partets eller kyrkans grundsyn. Det handlar inte om en enskild skitkatolik i det här fallet. Om katolska kyrkan - från högsta ort! - signalerar att nioåriga våldtagna flickor måste riskera sitt liv för att föda barn. Då ställer jag hela läran ansvarig!

Katarina Gäddnäs sa...

Fattar, men håller inte med. Då kunde jag aldrig vara med nånstans inte i ett parti, inte i en förening och ABSOLUT inte i en kyrka, inte i en arrqangörsgrupp ens tror jag. Gillar bara inte hata-kyrkan tugg eller hata-kommunister tugg, (hata-nazister tugg är gränsfall...)
hata pedofiler, hata hyckleri, hata dúbbelmoral är jag med på alla dagar

Isabella sa...

Jag skulle inte vara så kategorisk om det bara handlade om en enskild grupp inom katolska kyrkan. Nu var det från Vatikanen(!) signalerna kom. Detta händer i kyrkans namn. Då måste man få vara kritisk till den kyrkan.

Anonym sa...

Jag mår illa! Att personer som lever så långt ifrån verkligheten utövar makt över en 9-årig flickas väl o ve.

Det måste finnas kärlek till de barn som redan är födda också, inte enbart till ofödda.

Känner hur en rabiat feminist utvecklas i mig när man som "grädde på moset" förlåter en man (naturligtvis) för att han begått övergrepp under flera år och till graviditeten på denna nu, 9-åriga flicka.

Isabella sa...

Och även om det finns många fina människor inom katolska kyrkan, (även människor som vågar protestera) är det något som är i grunden galet inom denna kyrka.

Anonym sa...

Kolla upp Opus Dei så blir du skrämd på riktigt.

Jag tror det var Expressen som till och med gav ut en "extra" tidning eller bilaga just om det dolda inom den katolska kyrkan.

Opus dei finns inte... Gamorra

Isabella sa...

Jag trodde inte Opus dei fanns på riktigt när jag läste Da Vinci koden. Sen har jag hört om dem... Otäckt.