tisdag 30 december 2008

En vintervisa

Jag hittade den, sångtexten till Family Four's En vintervisa som vi alltid lyssnade till på julaftan när jag var barn! Önskar den gick att få tag i på CD. Helt av nostalgiska skäl. Minns att jag sjöng "Pille knark, pille knark..."

- - - - - - -

Jag går i vinterkvällen för att köpa fotogen,
istappar längs taken gnistrar

i gatljusets gula sken.

Knirre knarr, knirre knarr,

snökristaller och julgransbarr.

Skorstensröken stelnar till sockervadd

mot blå maräng i ett islandskap,
trädens grenar spretar,

plastmänniskor letar efter gemenskap.

Då får jag se en gammal man

som fallit kull på trottoaren,
ingen vill veta av'en.

Jag går i vinterkvällen för att köpa fotogen,
vinden driver byar av yrsnö

och människor mellan skyltfönstren.

Knirre knarr, knirre knarr,

snökristaller och julgransbarr.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag gillar rimmet "knarr-julgransbarr"!

Isabella sa...

Inte "pille knark - julgransbark"? ;-)

Anonym sa...

hihi, den var liksom lite mer spännande! gott nytt år, Isabella!

Isabella sa...

Gott nytt år, Sofia! :-)