onsdag 22 oktober 2008

Jämställdhet à la 70-tal

- Vi hade temadag i skolan, berättade Mellanpojken. Jämställdhet.

- Var det intressant? Fick du lära dig nåt nytt?

- De satte tjejerna i en grupp och killarna i en annan! Är det jämställdhet det?

- Hmm... Men vissa saker kanske behöver diskuteras i olika grupper. Ni var väl inte separerade hela dagen?

- Hela dagen, utom vid lunchen, då måste vi sitta VARANNAN KILLE VARANNAN TJEJ!

- Va?! Men... Vad gjorde ni hela dagen då?

- Vi skulle svara på frågor som "På vilket sätt är killar bättre än tjejer?". Ingen tog frågorna på allvar, så vi svarade "smartare" och "snyggare". Det konstiga var att läraren skrev upp allt sånt. Och så skulle vi sitta i små grupper och bombardera varandra med beröm. Jag fick höra att jag "inte är så ful". Ha ha.

Medveten om att jag måste ta tonårspojkens ord med en liten nypa salt, kan jag inte låta bli att undra lite... Har inte jämställdhetspedagogiken i skolorna kommit längre än till 70-talet?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp!!!

Isabella sa...

Eller hur?!

Anonym sa...

Skolan är fullkomligt bedrövlig idag. 70-talet var en lycka och en förmån jämfört med hur det ser ut idag *gulp*

Mia sa...

Hej! Satt och läste vilka som är nominerade till matbloggspriset (www.matbloggspriset.se) och i dryckeskategorin tycker jag att din syster sommelieren borde vara med nästa år.

För nu är det så att hon måste börja vinblogga, jag saknar hennes krönikor i Nyan. Dom har varit så himla bra så det borde fler få ta del av.

Så nu återstår det bara för dig att övertala henne ;-)

Isabella sa...

Matti: Fast det var på 70-talet man använde förhatliga metoder som att t.ex. utse två lagkaptener som fick turas om att välja spelare till sitt lag - från de bästa ner till de allra sämsta.

Imsavimsa:Syster sommelier har så fullt upp med både undervisning, påbyggnadsstudier, vinprovningar, tv-inspelningar och gästhem att hon knappt hinner andas... Men visst skulle hon kunna vinblogga. Om någon sponsrade. Kanske Nyan? :-)

Mia sa...

Kan tänka mig att hon har rätt många järn i elden. Vilken bra idé med nyanblogg, dom har väl inga bloggar alls vad jag vet.