tisdag 10 juni 2008

Självstyrelsedagen

Nu är den förbi, självstyrelsedagen. Vår familj firade den inte. Vi sjöng inte Ålänningens sång, vi lyssnade inte till några tal och vi hissade inte flaggan.

Vi gjorde inte ens nåt trevligt familjen tillsammans. Byggarn jobbade över, barnen degade framför tv:n och datorn och jag satt och språkgranskade en avhandling.

Varför firade vi inte? Jag tycker visserligen att självstyrelse är den optimala lösningen för Åland, och jag tycker att vår flagga är rätt fin. Jag hissar den gärna vid midsommar och andra festliga tillfällen. Men det är nåt med nationalistiska festligheter jag har lite svårt för. Det är nåt med den pompösa stoltheten. Känner mig lite provocerad.

Jag har en idé om hur olika länders nationaldagar skulle kunna firas - världen över. Men jag får återkomma till den tanken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

fantastisk bild!

Isabella sa...

Tack! :-)

Mia sa...

Håller med om att nationaldagsfirande känns lite svårt att stämma in i. Men dom verkar ha kul i Norge på 17 maj, det skulle vara kul att vara i Oslo då nån gång.

Bilden din var både fin och brutal (ta det som en komplimang)!

Kram!

PS. Vore inte www.tisdagstema.se nåt för dig?

Isabella sa...

Tack för bildkomplimang och tips om tisdagstema! Nu fattar jag vad det jag sett på folks bloggar går ut på. Om jag har en bild som passar till temat ska jag skicka in en länk. Nästa tisdag. :-)