onsdag 3 mars 2010

Risig och nertyngd

Det är mars i Narnia. Brudspireornas tidigare så sköna snöblomning i gnistrande rimfrost och lätt pudersnö har övergått i en kamp för överlevnad. Det är tungt och kallt.

Själv är jag drabbad av en rad följder av den berömde Murphys lag, både på jobbet och hemma. På jobbet handlar det om en anhopning av motgångar, bland annat ombokning av en massa resor på grund av ändrade turlistor för färjtrafiken till följd av det svåra isläget.

Här hemma handlar det om skoltrötta, kanske deprimerade, barn, och en byggare med en inflammerad hand och en envis förkylning med en skrällhosta som hållit mig vaken flera nätter. Jag har sagt ifrån, jag orkar inte. Nu sover Byggarn i gästrummet för andra natten i rad. Det känns kallt. Och sorgligt.

Men tids nog kommer Aslan.

8 kommentarer:

Pennelina sa...

Han är nog inte så långt borta :-)

Kram!

Poetcarina sa...

Ja, tids nog kommer Aslan, och alla varelser i Narnia får nytt liv - i både kropp och själ.

Nina/Stjärnkraft sa...

Gammal, väl beprövad huskur åt Byggarn:

Koka upp en mugg vatten. Droppa i 8-10 stänk Tabasco (eller mer om han tål det; själv kör jag ledigt med 12-15) och rör ner en rågad tesked honung.

Tvinga honom att dricka det så hett som möjligt!

Övergår skrället i slemhosta ska du tanka honom med te på timjan: låt 1 msk torkad timjan dra i hett vatten 4-5 minuter, smaka av med honung (för timjan är ganska ampert i den här formen).

Isabella sa...

Pennelina: Jag hoppas det. Kram!

Poetcarina: Precis vad jag längtar efter!

Stjärnkraft: Tack för huskurerna! Det är bara det att nu är rollerna ombytta - jag ligger totaldäckad och Byggarn är frisk. Men jag har fått en het kopp Tabasco-vatten... Fy för den lede, vad ampert! Tårarna sprutade, snoren rann, ja banne mig alla körtlar i kroppen slog loss. Ser mer fram emot timjanteet. Jag älskar timjan! Och te.

Unknown sa...

ja det var då en seg o jäklig vargavinter vi fick... vackert har det ju varit men nu är det är som om allt är segt o slemmigt... tror inte jag känner någon nu som känner sig helt frisk... alla har någon slags krämpor...

Nina/Stjärnkraft sa...

*ler breeett*

Jodu, Tabascobrygden är rivig den! Men det är liksom det som grejen. Chili, som ingår i sörjan, är sedan urminnes tider känt för att ta död på fula basillusker. Och är man däbbt i däsad rensar "hettan" upp i rören. Drick och lid ;o) Och krya på dig!

L8 sa...

Oj Oj-det är en ond tid nu men tids nog tinar det och sommaren sveper in oss i det gröna sköna...längtar.

Isabella sa...

Manotanten: Jag trodde jag skulle skonas i år. Men jag borde veta - jag drabbas alltid sist.

Stjärnkraft: Jag lider! Tack! :-)

L8: Jag också! Nu räcker det med allt det vita.