måndag 8 juni 2009

Picknick och vigsel

Vi brukar ta en tur med motorcykeln på vår bröllopsdag, men idag var det för kallt. Ibland äter vi middag på någon mysig restaurang, men idag var Byggarn för trött efter jobbet. Det blev picknick i dubbelsängen i stället. Kallrökt lax, gravad lax, lufttorkad parmaskinka, potatissallad, tsatsiki, stenbitsrom och tyskt rieslingbubbel. Barnen åt korv och pommes frites nere i köket.

Jag upptäckte ett stramande ärr i Byggarns handflata, ett ärr jag inte sett förr, trots att vi varit gifta i arton år. Han sa att han fick det för tjugofyra år sedan när han kastade ett lod över en lina och instinktivt fångade det med handen för att hindra det från att falla ner i gyttjan. Smart...

Efter en stund började jag känna mig lite som Alva Myrdal, i intimt samspråk med maken Gunnar, men kyligt fjärmad från barnen, enligt sonen Jans kritiska teckning.

Då knackade det på sovrumsdörren. In kom en liten figur med stora svarta glasögon och märklig huvudbonad. Figuren var mystiskt lik vår yngsta dotter, men hävde upp en obekant myndig stämma:
- Vi har samlats här idag för att gifta ihop mamma och pappa. Tager ni varandra att älska varandra i nöd och lust?

Det gjorde vi och pussade vår vigselförrättare.

6 kommentarer:

Nettan sa...

Vilken mysig familj ni är! :)

Mia sa...

Mysigt! Jag vill också fira bröllopsdag i sängen med en massa smarrig mat. Ska tipsa maken, fiffigt också att låta barnen mumsa i köket samtidigt.

Anonym sa...

Å så fortsatte dom att leva lyckliga ... i nöd och i lust. Grattis!Grannasmor

Anonym sa...

Blir alldeles varm i hjärtat..

Anonym sa...

Grattis! Och så hungrig jag blev av att läsa om er säng-picknick - måste ta lunch nu!

Isabella sa...

Nettan: Du skulle se oss när vi befinner oss i ett kaos av stök, stress, pms, pubertet... Då är vi inte så mysiga.

Imsavimsa: Jo, det var skönt faktiskt. Det är annars så sällan man får stunder på tumanhand.

Grannasmor: Åja, slutet har vi ännu inte sett. ;-) Men tack i alla fall!

Anonym: Skönt. :-)

Sofia: Tack! Ändå glömde jag räkna upp brödet, kräftstjärtarna, ostarna...